GOTT NYTT ÅR!

Alla vänner och alla jag känner, min familj och släkt - GOTT NYTT ÅR!

Det här året har gått i en rasande fart och jag undrar om nästa kommer gå lika snabbt och ha minst lika spännande saker i bagaget. Ikväll ska vi fira nyår med Sigges släkt trots att jag fortfarande har feber sedan tre dagar tillbaka. Känns som jag är halvsjuk. Har bara 38 grader och ont i magen - och är man då en viking så ger man inte upp så lätt. ;-)

Om jag somnar innan tolv så ska jag avlägga mina nyårslöften i sängen, med handen på hjärtat. Nästa år ska bli ett underbart år som jag redan längtar efter trots att det innebär att jag kommer bli en dag äldre.

Vi ses!

..och Marika - jag hoppas fortfarande att du puppar innan 23.59. Vill ju ha 07 kompis till Luppi (som Angelina numera kallar Lulli).

Thailand 4

Efter att ha fått inse att Karon inte hade något bra hotell (dyra, små rum och ingen pool..eller pool men byggarbetsplats på bottenvåningen) för oss så beslutade vi oss för att åka till Khao Lak. Vi fick åka 2 timmar och fick ett enormt fint välkomnande. Kall dricka och iskalla handdukar att svalka oss med.

Sju personer hjälpte oss upp med bagaget och när vi tagit ett dopp i poolen så hade de ställt in en frukttallrik på varje rum. Nice! Allt var så fint. Orkideer på sängen och handfatet, superfin spjälsäng, fönster in till badrummet etc. Nästan lite för fint för 2 vuxna och 6 låtande barn. Detta var extra tydligt när vi åt på hotellets restaurang. 3 thailändskor stod bakom oss....och Angelina fick glass serverat i tunt martiniglas. Kallsvetten kom krypandes och därefter åt vi på lokala hak i Khao Lak centrum.

Julafton tillbringade vi i poolen med utsikt över havet. På kvällen shoppade vi lite på en lokal markand och åt på en pastarestaurang. Lugnt och skönt. Jag drack en Chang, den andra på resan, och det kändes riktigt lyxigt.

En kväll svängde vi förbi en armebåt som under tsunamin 2004 spolade upp den på land - 3 km in från stranden upp i Khao Lak centrum. Man såg spår av tsunamin även nu. Trasiga träd, mycket nybygge vid stranden (inget gammalt kvar alls), skräp och krossade båtar i sanden, hål i marken vilket var gamla bortglömda rörledningar från borttagna hus, kläder vid vattenbrynet etc Dagen vi åkte hem lade människor jag inte känner ner blommor i havet till minne av sina kära.

Priserna varierar kraftigt mellan olika ställen, liksom utbudet av varor. Men generellt så är det riktigt billigt att leva och shoppa i Thailand.

Oljemassage ligger oftast kring 250 bath ute, 350 bath på vårt första hotell och 700 bath på det andra hotellet.
Tvätt kostar 40 bath/kg ute, minst det dubbla på vårt första hotell och 4-6 gånger mer på det andra hotellet.
Internet kostar ca 40-60 bath/h ute, 100 bath/30 min på vårt första hotell och 500 bath/dag på det andra hotellet och då kunde du bara vara uppkoplad mellan 10-19 av någon konstig anledning.

Nu när det är högsäsong kan man pruta så man skäms. De lägger på minst 50 %.
Ex så köpte vi foppatofflor för 150 bath, kimono för vuxna för 500 bath (och då vet jag att i norra thailand får man dem för 300 bath), Ed Hardy keps för 350 bath och väskor för 300-500 bath.

Thaimat kostar 50-100 bath och då köper man till kokt ris för 25 bath. Dryck 30 bath. Men pasta, pizza etc kostar mer. Vi besökte ett svenskt ställe med IKEA barnstolar där barnen åt köttbullar, riktigt potatismos, lingon och gräddsås för 350 bath/portion men det var det verkligen värt.

Emma, Kim och Susanne fick magsjuka när vi var där. Susanne blev inte sjuk förren natten till hemresedagen. Hon spydde hela natten och mådde verkligen inte bra. Vi fick ringa dit en läkare som gav henne 3 olika piller, vätskeersättning och en spruta - allt för att klara hemresan.

Ann mötte upp oss på flyget. Vi fick krama om henne igen och fick dessutom var sin present av henne. Hon är en person som jag hoppas att få träffa fler gånger trots avståndet.

Jag hade ångest för hemresan. 11 timmar på flyget utan flygstol till Angelina,Emma och Lupita. När alla i stort sett stigit på så var planet halvfullt. VI FICK FLER STOLAR! Jag blev så lättad att jag grät och personalen förstod inte varför jag blev så ledsen..fast jag blev ju glad. Glädjetårar är fantastiska! Resan hem blev över förväntan och Angelina sov liggandes över två stolar, tills hon skulle vända sig och trillade ner och slog i huvudet. Emma sov hon också, med ögonbindel och öronproppar. Lupita sov i en lånad babytravel säng och jag, Susanne och Natalie vakande över dem. Kim och Kevin lyckades sova ett tag och det såg himla skönt ut.

Thailand är ett fantastiskt land. Nu när jag sett det två gånger så inser jag att man måste resa runt i landet för att verkligen njuta till fullo. De ställen jag varit på är så olika att den som endast stannar på en plats verkligen inte kan "se" Thailand på ett rättvist sätt.

Att resa med små barn var både lättare och mycket svårare än jag trott. Lupita gillade inte värmen och Angelina satt inte still många minuter när man skulle äta. Att känna ansvar för två barn när man är ensam förälder är jobbigt även om jag kunde be om hjälp. Stranden som är så vacker blev för sandig för Lupita och alla nappar som tappades hit och dit. Att shoppa på dagtid var för varmt och på kvällarna var barnen (de små) gnälliga eftersom de var trötta och inte alls ser njutningen av att pruta. De större barnen gillade inte det Thailändska köket och det gjorde utbudet begränsat. Att restauranger inte har dörrar och bilar kör precis utanför får nog vilken småbarnsförälder som helst att sätta riset i halsen. Jag önskar jag hade tagit med mig hälften så mycket kläder och att jag hade tagit med mycket mer välling eftersom det var ett bra sätt att få i Anglina vätska och näring. Men mest av allt så önskar jag att vi skulle stannat längre och att Sigge hade kommit dit när han kört upp och tagit sitt c-körkort.

Bilder från Thailand

Thailand 3

Nu aker vi vidare till Khao Lak. Det finns inga bra hotell har i Karon, sa vi anser att det ar battre att betala 3000 bath pa ett lyxhotell med pool och strand kombinerat, an 3000 bath for ett trangt hotellrum har. Ska bli kul at se en del av Thailand som jag inte sett an. Vi kommer bo pa Apsaras Beach Resort and Spa.

Sedan sist sa har vi sett FantaSea - sjukt bra! Elefanter, clowner, explosioner, massor av spex och danser i en och samma show. Vi blev aven fotograferade med en tigerunge - stackarn! Och vi vuxna foll for barnens onskan. Vi fotade oss aven med elefanter.
Innan showen sa at vi en gigantisk buffe, men jag blev sjuk sa jag fick inte i mig mycket. Blev dock bra pa en dag. Nu nar jag ar frisk sa onakar jag att jag smakat rostad anka och kinesiska friterade bollar...vad det nu kan ha varit.

Nu maste vi cheka ut.

Thailand 3

Det ar bara att konstatera att Lupita inte gillar varmen och att Angelina inte vill sitta still. Vad ar varst? Att ga pa stan och shoppa och pruta ar otroligt stressande med tva sma barn i varmen. Att ata ute kan i och for sig vara bra - om man hittar ratt stalle. Idag at vi svenska kottbullar och Angelina satt i barnstol fran IKEA. Hon satt still i alla fall i 15 minuter. Dyrt var det - 300 bath + dryck. Det skulle jag aldrig atit for om jag var back-packer.

Jag kanner att jag behover semester. Sova! Samma problem som hemma alltsa. Men det ar klart - det ar skitskont att slippa overaller, snoslask och julstress. Det ar helt underbart i poolen och jag har shoppat och atit ute utan att bli utfattig. Jag foredrar att ha hjartklappning har an hemma helt enkelt. Men jag saknar Sigge. Det skulle vara toppen om han var har.

En annan sak som jag uppskattar ar att vara har med sin syster och hennes barn. Det var lange sedan vi gjorde nagot tillsammans och hennes barn hjalper till massor med barnen. Leker med dem i poolen och busar med dem vid laggdax. Jag uppskattar varje sekund.

Vi kommer stanna pa detta hotellet till den 21 december sedan vet vi inte vart vi hamnar...

GRATTIS SIGGE!!!

GRATTIS GUBBEN!!!

Sigge har nu c-korkort! Sa nu kommer vi nog inte se honom sa mycket.

Stort grattis alskling! Massor av kyssar och kramar!

Thailand 2

Tyvarr blir det inga bilder just nu. Jag far lagga till dem nar jag kommer hem. Jag ar glad att jag sitter vid datorn, for barnen somnar SENT och da ar aven jag dodstrott. De sover bra, men inga langa sovpass. 7-8 timmar per natt och sedan ett langre runt lunch. Det ar da som vi andra passar pa att ata. En dag tog vi en oljemassage vilket var himelskt. 350 bath for en timma - alltsa 78 kr.

Sedan jag skrev sist sa har vi ridit pa elefanter. Angelina satt och sa -Jehaaa! som en cowboy hela tiden. Hon tyckte det var toppen. Till och med nar en elefant kom emot henne och hon stod pa marken sa ville hon klappa den och blev skitsur for att jag tyckte att det rakte med en liten stund. Elefanten var ju jattestor!! Natali och Kim satt pa den andra stora elefanten och deras elefantman gapskrattade at dem eftersom de var livradda. Elefanten gick pa sa smala stigar att t o m jag skulle vara radd att trilla ner, men de visste exakt var de skulle satta fotterna.
Vi matade elefanterna med bananer ocksa, det var kul.

For ett par dagar sedan sa var vi pa en restaurang vid havet. Rickards favvostalle sedan massamun-kvinnan flyttat. Sjalk\vklart at vi massamun, men vi smakade aven pa haj. Gott! Smakar som kyckling-fisk.
(Vi var dar med Rickards tjej Ann. Valdigt trevlig tjej maste jag saga.) En vanlig sak som hander har jamt ar att personalen tar barnen sa fort de inte har kunder...jag onskar vi var de enda kunderna :-D

Det ar namligen sa att det AR jobbigt att ha sa sma barn nar det inte finns nagra dorrar. Barnen kan springa rakt ut pa gatan dar fulla tuk-tuk chaufforer kor som galna. Det finns heller inga barnstolar - aven om inte det haller min lilla tjej pa plats. Angelina gillar att vara...rorlig kan man lugnt saga.

Tuk-tuk ar ocksa en hit. Svalt och annorlunda. Lupita sitter helt avslappnad och njuter och Angelina sitter och sager -aaaaaa aaaaaa aaaaaa. Alla MASTE titta pa henne :-D Det maste se himla kul ut nar 2 vuxna, 6 barn och tva barnvagnar klamt in sig i en liten Tuk-tuk. Forsta gangen vi satt dar inne sa gapskrattade vi allihop. (En gang var vi 3 vuxna och 6 barn - nar Christian hangde pa - Madde fick aka hem till sverige eftersom hon var sjuk. Stackars henne!)

Idag var vi i Patong. Jag har handlat kallingar till Sigge, en skotvaska till mig, en leksak till Angelina och en sorts lampa till flickornas rum. Dessutom sa at vi pa McDonalds - 145 bath for BigMac och Co, extra stor lask och pommes, en cheeseburgare och en banan-choklad paj) Billigt!

Imorgon ska vi nog till stranden igen. Angelina gillar inte havet, men kanske kan hon vanja sig? Fast jag gillar poolen battre eftersom det blir sand overallt. Pa Lupitas napp, i vattenflaskorna...overallt. Men sa kanske man kanner nar man reser med barn?

Lupita har nu badat i poolen 3 ganger och hon tycker det ar lite okej nu.

Idag var forsta dagen som det var sol hela dagen. Innan har det varit mulet och t o m regnat...Gor inte sa mycket. Det ar varmt och skont anda.

Over and out - sangen nasta.

Thailand 1

Hej allihop!

Kort om allt som hant.

Resan gick bra. Flickorna var relativt glada och Kim sov hela resan. Dock sa var jag ganska stressad. Det ar inte latt att ha tre sma flickor i knat. Nasta resa sa ska Angelina ha en egen stol. MEN, ett tag sa lade jag bade Angelina och Lupita pa golvet under stolen framfor, men da fick jag sitta och ha stenkoll sa ingen liten hand eller fot stack fram eftersom vagnar och folk akte fram och tillbaka under hela resan. Sa jag sov INGENTING.

Val framme sa tog vi en jattetaxi som alla 8 `st fick plats i med vaskor och tva vagnar. 1 timma till hotellet med taxi, 1300 baht. Sakert blev vi ranade, men vi njot.

Hotellet var super. Barnen badade och speciellt Angelina och Kim var som tokiga i vattnet. Gapskrattade hela tiden. Och Angelina har nu lart sig simma med sina badringar.

Sedan blev det kvall och mina barn var vakna. Jag fick somna kl 3 på natten, da hade jag nastan inte sovit pa tva dygn. Skont var det trots Lupitas amning.

Idag har vi slappat vid poolen. Vi fick superbra hotellrum som ar pa bottenvaningen sa det ar bara att ga in och ut., nar barnen sover middag. Sag en Gecko bli jagad av en katt sa den flydde ner i pollen och satt dar pa botten tills poolmannen raddade honom, har nastan bestallt drinkar i poolen ...ja baren i poolen. Sa charter jag vet, men det ar kul.

Sedan har vi gatt forbi det hotell som jag , Mikaela och Rickard har bott pa. Kandes jobbigt att Rickard inte finns kvar hos oss. Han ska ju vara har! Saknar honom grymt mycket och jag har sa ont i brostet nar jag vill se honom och vet att det inte gar. Han ville att vi skulle halsa pa och sa nar vi val kommer ivag sa finns han inte kvar.

Vadret ar forresten varmt. Nehe...! Lupita tycker det ar sadar med varmen. Men ikvall sa kom jag pa hur var AC funkar, sa inatt ska vi sova gott...om barnen sover. Men de somnade 00.30 lokal tid... Efter middag i lilla stan.

Imorgon ska vi traffa Ann. Det ska bli kul. Det ar forst pa kvallen, sa pa dagen ska vi till stranden och leka i havet.

Och pa lordag ska vi traffa Christian och Madde. Madde ar forresten sjuk, men pa battringsvagen. Har fatt dropp i tre dagar stackarn.

Sa, nu maste jag ga tillbaka till barnen som sover med Natalie. Har babywatchen med mig och far viskande rapporter om att allt ar bra.

Kram.

Två + två + en - till Thailand

Två väskor, två handbagage och en bärsäng till Lupita med kudde och påslakan till Angelina. Thailand-nu kommer vi. :-)

Vin

Det är inte ofta jag dricker. Jag drack inget när jag försökte bli gravid med Angelina eller när jag var gravid med henne.

Jag drack 1/2 glas glögg två dagar innan jag plussade med Lupita och efter att jag fött Lupita har jag smuttat två gånger på lite vin. Ikväll så slog jag på stort och hälde upp var sitt glas till mig och Sigge till middagen.

- Hej...

Angelina hade smugit upp igen (det har alltså blivit en vana). Vi kunde inte göra annat än att låta henne vara uppe - hon var ju så sööööt. Vi åt mat och skålade -Ajack! Ibland låter det som -Klack! Hon hade fasligt roligt den timmen hon fick vara uppe. Satt och höll låda för oss, brast ut i skratt och gjorde en massa gester.

Jag sitter här....två och en halv timma senare och har vin kvar i glaset och känner mig lite ...nja, inte lullig, men avslappnad i armarna. Bra att inte dricka så ofta så man känner av redan efter 2/3 glas vin fördelat på 2,5 timme.

Sömn

Inatt var en bra natt. Lupita ammade bara två gånger och Angelina vaknade upp för välling en gång och sedan "vaknade" hon ytterligare en gång när hon storgrät i sömnen. T o m Sigge vaknade när hon grät eftersom hon gjorde det så högt och förtvivlat. Sigge pratade högt med henne tills hon lugnade sig, men egentligen så tror jag inte att hon hörde honom eftersom hon sov. Men det kändes bättre för oss. Lupita var den ena som fortfarande sov.

(A och L sov mellan 21-08.15 och jag och S mellan 23-8.15 )

Så inatt vaknade jag bara 4 gånger. Tror att det är bästa natten på länge. Härligt!

Thailand nästa

Vem ser mest ut som sig själv? Lupita enligt mig - supersöt som vanligt!
Jag ser ut som en hårdsminkad brud med stor näsa. Angelina är visserligen söt, men på ett clownaktigt sätt då hon ser rätt chockad ut.

Nu har jag skrivit packlistan och betar av den. Har lite kvar att fixa innan jag börjar packa väskan. Tänkte att allt ska vara packat och klart på söndag så jag kan njuta av måndagen i lugn och ro (typ)

Grattis Sigge

Idag klarade Sigge teoriprovet för C körkort. Härligt jobbat gubben! ;-)

Vi firade med att jag bjöd hem ett par kompisar till honom och bakade kladdmuffins. När vi satt där i stearinskenet så kommer Angelina upp - klarvaken! -Hej...

Hon förvånade oss alla när hon senare sa - Gódag när hon lekte med Lupita (som inte heller ville sova). Angelina säger förresten -Prutt, när hon fiser :-D Och hon sa -Öppa, gach tidigare idag - vilket betyder "Öppna frysen, jag vill ha glass."

Nu blev det en hel del om barnen - men igen STORT GRATTIS till att Sigge klarat teorin. Nu är det bara uppkörningen kvar.

Lupita i gåstol

Lupita fick spontant prova gåstolen. Den var helt okej i 2-3 minuter. Sedan satt hon på sniskan. :-)

Rivning av Aspuddens Badhus

De ska eventuellt riva det badhus som Angelina simmat babysim i. Ett charmigt, lite slitet och litet badhus, där män och kvinnor "blandas". Man dushar med ett skynke framför dushen och det finns två separata omklädningsrum - även dessa med skynke framför. De har en liten bassäng som är varm vilken skapar gemenskap när man plaskar runt med sina barn.

Jag gillar det och tycker det är en skam att allt måste vara så nytt och att allt gammalt ska bort.

Maila och protestera!

[email protected]

Angelinas första dagisbild

(Ett kort på ett kort.)

Angelina och vårdcentralen

Angelina är fortfarande sjuk. Vi var på vårdcentralen idag för "femtielfte" gången. Inte roligt att ens barn gråter bara av att sätta sig ner i provtagningsrummet - hon vet precis vad som väntar stackarn.

Resultatet av dagens besök var tårar, två klistermärken, två plåster och ett besked om något höjd sänka. "Förmodligen virus" - kom tillbaka om hon inte blivit frisk innan ni ska resa till Thailand.

Jaha. Jag älskar mina barn, men gud vad tråkigt och jobbigt det är att vara hemma hela dagarna med en gnällig liten tjej. Och stackars Angelina som inte orkar med sig själv knappt, men glass orkar hon - hur många som helst.

Hon har gått ner från 12,5 kg till 11,8 så hon får glass eftersom hon inte äter speciellt bra - inte ens hennes älskade välling.

Hon har f ö lärt sig säga:
ajack = skål
gach = glass
läck = släck

Lupitas smakportion

Potatis och blomkål, fr 4 mån fick Lupita smaka på som första smakportion.

Det var svårt att ha kvar maten i munnen och svälja. Fick i henne ca 1 tsk.

Omdöme. Nja, det var inte jättegott. Däremot så fick hon smaka på lite bananmos dagen efter och det var mums!

Jönköping tur & retur

I onsdags förra veckan åkte jag, Mikaela, Angelina och Lupita ner till Jönköping. Resan har gått bra trots att Angelina har haft feber i stort sett hela resan. Hon hade sedan två feberfria dagar för att sedan få feber igen. Mina nätter är värre än någonsin och inatt hade jag hjärtklappning och hade otroligt svårt att koppla av.

Oavsett min sömn så var det trevligt att träffa släkt och vänner. Orsaken till resan var begravningen av pappa Anton, vilken var lugn och fin. Men vi hann med annat också.

En dag träffade vi Annie och hennes supersöta dotter på ett kaffé i stan. En annan dag åt vi middag hos pappa & Zanderella. Pojkarna var hemma och de busade massor med Lupita och Angelina.
Vi var hemma hos Pelle och tittade på film. Han hade filmat massor i början av 70 talet och frammåt. Såg både mamma som ung, pappa Anton, pappa, mormor, morfar, Roger, Arne, Pelle såklart, flera kusiner, mycket av min syster Susanne och t o m mitt gamla dagis. Förutom att det var kul att se alla människor så var det helfestligt att se vad alla hade på sig och hur det såg ut hemma. Natalie ställde upp som barnvakt åt Angelina så jag hade lugnt och skönt. Hon är väldigt duktig på att ta hand om barn.
Linda Quarfordt bjöd hem oss på fika. Angelina följde dock inte med eftersom hon slocknade med Emma i dubbelvagnen. Jonna och Maja är så stora nu och jag länktar tills mina flickor kan leka lika fint med varandra som de kan. (De bytte t o m blöja på Lupita helt själva ;-) )
Förutom ovanstående så har vi haft supermysigt hemma hos Susanne. Angelina avgudar Kim och leker så bra med Emma, trots att Emma bara är 1 år. Katinka (rottis) är fötjust i alla barn, men Angelina sa - Nej, aj aj! Och ville att Katinka skulle gå till sin plats. Men hon var inte rädd för henne.
Kevin var hemma lite snabbt och försvann sedan till någon dator-natt där alla dricker coca-cola och spelar hela natten - men vi får umgås mer nästa gång.

Trots att resan var bra, så känner jag mig mätt på att vara borta. Jag trivs hemma, på min kudde. Hur ska det gå nu när jag, Angelina, Lupita, Susanne, Natalie, Kevin, Kim och Emma ska resa till Thailand? :-)

Somnade i väntan på mamma

(mobil-bild)

Somnade i väntan på mamma som sprang omkring som en tok och fixade innan vi faktiskt kom iväg.